الثلاثاء، 29 سبتمبر 2009

رســــــــاله الى شـــــــــــــــــعب مصر .


من حسني مبارك .. إلى شعب مصر ياشعبي حبيبي ياروحي يابيبي ياحاطك في جيبي يابن الحلالياشعبي ياشاطر ياجابر خواطر ياساكن مقابر وصابر وعال ياواكل سمومك يابايع هدومك ياحامل همومك وشايل جبال ياشعبي اللي نايم وسارح وهايم وفي الفقر عايم وحاله ده حال احبك محشش مفرفش مطنش ودايخ مدروخ واخر انسطال احبك مكبر دماغك مخدر ممشي امورك كده باتكال واحب اللي ينصب واحب اللي يكدب واحب اللي ينهب ويسرق تلال واحب اللي شايف وعارف وخايف وبالع لسانه وكاتم ماقال واحب اللي قافل عيونه المغفل واحب البهايم واحب البغال واحب اللي راضي واحب اللي فاضي واحب اللي عايز يربي العيال واحب اللي يائس واحب اللي بائس واحب اللي محبط وشايف محال واحبك تسافر وتبعد تهاجر وتبعشت فلوسك دولار او ريال واحبك تطبل تهلل تهبل عشان مطش كوره وفيلم ومقال واحبك تأيد تعضض تمجد توافق تنافق وتلحس نعال تحضر نشادر تجمع كوادر تلمع تقمع تظبط مجال لكن لو تفكر تخطط تقرر تشغلي مخك وتفتح جدال وتبدأ تشاكل وتعمل مشاكل وتنكش مسائل وتسأل سؤال وعايز تنور وعايز تطور وتعمللي روحك مفرد رجال ساعتها حجيبك لايمكن اسيبك وراح تبقى عبره وتصبح مثال حبهدل جنابك وأذل اللي جابك وحيكون عذابك ده فوق الاحتمال وامرمط سعادتك واهزأ سيادتك واخلي كرامتك في حالة هزال وتلبس قضيه وتصبح رزيه وباقي حياتك تعيش في انعزال حتقبل ححبك حترفض حلبك حتطلع حتنزل حجيبلك جمااااال..

الأحد، 6 سبتمبر 2009

جاءنى البيان التالى من مدونة الاصلاحيين بكفرالدوار




لقد تم تجديد 15 يوما حبسا للاخوة المتعقلين من الاخوان المسلمين بكفرالدوار ومدونتنا مدونة ع نوتة تتابع هذه الاحداث وايضا مدونة ( الحرية للاصلاحيين بكفرالدوار ) وقد حضر فى المحكمة عدد كبير جدا من الاهالى والمحبيبن للاخوان نقول لهم انتم رجال مصـــــــر
الحرية للشرفاء ....الحرية للشرفاء .....الحرية للشرفاء ......الحرية للشرفاء ..........الحرية للشرفاء


الأربعاء، 2 سبتمبر 2009

الحرية لمتعقلى الاخوان بكفرالدوار

فى اول ليلة فى رمضان جاءت سيارتين من سيارات الامن واخذ 15 واحد من اكبر قيادات االاخوان من كفرالدوار واخذوهم من وسط اطفالهم لماذا اخذوهم هههههه علشان انهم جماعة (محظورة ) ....وقد منع الظابط محمد نجم الفطار عندهم وافطارهم الساعة العاشرة مساءا بعد الم ومشقة حسبنا الله ونعم الوكيل والاسماء المعتقلة (أ/ مصطفى سليمان ..سامى عبدالمحسن ....ياسر عبدالرافع ......يحيى حجازى ....وغيرهم ) فنرجو الدعاء لهم بالثبات والحرية
الحــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرية للشرفـــــــاء كفرالدوار .

الأحد، 21 ديسمبر 2008






فهيا ايها الشباب هيا بنا نحمل الخير لكل الشباب بان يتركوا ويمنعون هذه الاشياء الاباحية من كل مكان ويقوموا بغلق القنوات الاباحية ع الدش ( وسارعوا الى مغفرة من ربكم .......)

اعص الله ولكن بشروط


اعص الله و لكن بشروط !

أقبل رجل إلى إبراهيم بن أدهم.. فقال: يا شيخ.. إن نفسي تدفعني إلى المعاصي، فعظني موعظة.
فقال له إبراهيم: إذا دعتك نفسك إلى معصية الله فاعصه، ولا بأس عليك.. ولكن لي إليك خمسة شروط.
قال الرجل: هاتها.
قال إبراهيم: إذا أردت أن تعصي الله فاختبئ في مكان لا يراك الله فيه.
فقال الرجل: سبحان الله.. كيف أختفي عنه، وهو لا تخفى عليه خافية؟!
فقال إبراهيم: سبحان الله.. أما تستحي أن تعصي الله وهو يراك!
فسكت الرجل.. ثم قال: زدني.
فقال إبراهيم: إذا أردت أن تعصي الله.. فلا تعصه فوق أرضه.
فقال الرجل: سبحان الله.. وأين أذهب، وكل ما في الكون له؟!
فقال إبراهيم: أما تستحي أن تعصي الله.. وتسكن فوق أرضه؟!
قال الرجل: زدني.
فقال إبراهيم: إذا أردت أن تعصي الله فلا تأكل من رزقه.
فقال الرجل: سبحان الله.. وكيف أعيش وكل النعم من عنده؟!
فقال إبراهيم: أما تستحي أن تعصي الله.. وهو يطعمك ويسقيك.. ويحفظ عليك قوتك؟
قال الرجل: زدني.
فقال إبراهيم: فإذا عصيت الله.. ثم جاءتك الملائكة لتسوقك إلى النار فلا تذهب معهم.
فقال الرجل: سبحان الله.. وهل لي قوة عليهم؟! إنما يسوقونني سوقا.
فقال إبراهيم: فإذا قرأت ذنوبك في صحيفتك فأنكر أن تكون فعلتها.
فقال الرجل: سبحان الله.. فأين الكرام الكاتبون، والملائكة الحافظون، والشهود الناطقون؟!
ثم بكى الرجل.. ومضى وهو يقول: أين الكرام الكاتبون.. والملائكة الحافظون.. والشهود الناطقون...

الثلاثاء، 11 نوفمبر 2008

بنت الجامعة

Uودنك لحظة يابنت الجامعة ............بس ياريتك صاحية وسامعة .
هى نصيحة وقلبى عليكى ............عايزك تبقى النور والشمعة .
خارجة الصبح ولابسة المموضة .........عاملة ف نفسك أجمل زينة
رايحة تتمى هناك تعليمك ..............ولاحاتقفى فى الفترينة ؟
لية بتزدى النار الوالعه ............... بس ياريتك صاحية وسامعه
لابس ملابس عيب اوصفها ............عيب اتكلم كلمة عليها
حاجة بكتشف مش بتغطى ............والطلاب زغللتى عينها
والاصباغ على وشك فاقعة .......بس ياريتك صاحية وسامعه
عاملة زى بتوع السيما ................هم المثل الاعلى بتوعك
,والتيار لويعصف بيكى..............مش حاتفيد يابنتى دموعك
ولا حتطفى نارك دمعه .............بس ياريتك صاحية وسامعه
هو العلم مالهش قداسة .............ولا الجامعة دى ارض ملاهى
ولاتهتمى بحد يقولك ...............اى اوامر ولا نواهى
هايفة وكل امورك مايعة ..........بس ياريتك صاحية وسامعة
قلنا كبرتى ورحتى الجامعه ......... يبقى ده فهمك للحرية ؟؟
تبنى ازاى مستقبل بلدك ........... وانتى هشة ومش مبنية
نازلة بتهوى بغاية السرعة ...........بس ياريتك صاحية وسامعه
اللى بيشغل بالك موضة ............طالعه جديدة بتجرى وراها
ولا رواية شد عواطفك ............ تقضى الليل سهرانه معاها
بين ده وبين ده حياتك ضايعة ..............بس ياريتك صاحية وسامعه
عايزك تبقى النور الهادى..................اللى بينع من اسلامنا
عايزك تبقى الشمعه القايده ............اللى تنور كل حياتنا
عايزك تبقى الاسرة النافعة ..............بس ياريتك صاحية وسامعه
عايز يبقى جمالك جوة ..................نفسك __ روحك هم الاولى
ابيض واحمر ولا بروكة .............كل ده اية حايفيد الدولة
روحك هى الشمس الساطعة ...........بس ياريتك صاحية وسامعه .